سفارش تبلیغ
صبا ویژن

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

مرحله اول در راه اندازی فروشگاه اینترنتی : طرح تجاری (بیزنس پلن)

نوشتن طرح تجاری اولین و مهم ترین بخش برای راه اندازی هر نوع کسب و کاری است. فروشگاه های اینترنتی نیز با یک طرح تجاری خوب به موفقیت نزدیک تر می شوند. مهم ترین مواردی که در نوشتن یک طرح تجاری باید در نظر بگیرید را در ادامه با هم بررسی می کنیم.

 

محصولات یا خدمات خود را مشخص کنید

 این مرحله با راه اندازی یک فروشگاه یا مغازه واقعی هیچ تفاوتی ندارد. برای این که فروش اینترنتی را به بهترین شکل انجام بدهید، شما باید مشخص کنید تصمیم به فروش چه محصولی دارید. (محصول حتما فیزیکی نیست. انواع فروشگاه های فایل و یا سایت های خدمات آموزشی و مشاوره محصولی را به فروش می رسانند که نیاز به حمل ندارد! فیزیکی نیست!)

 

مثلا یک بوتیک فروش لباس های زنانه مجموعه ای از لباس های سنتی و الیاف طبیعی را می فروشد.

 

فروشگاه دیگری ممکن است تنها در حوزه پوشاک آقایان فعالیت داشته باشد.

 

ممکن است شما کالاهایی را در نظر داشته باشید که گروه سنی خاصی مصرف می کنند و یا از کالاهایی که به صورت روزمره مورد استفاده قرار می گیرند فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید. تعدادی از مهم ترین سوالاتی که در این زمینه باید پاسخ بدهید:

 

مشخص کنید که مزیت شما برای فعالیت روی این کالاها چیست؟

آیا نماینده انحصاری این دسته از محصولات هستید و یا خودتان تولید کننده محصولات هستید؟

آیا شما در حوزه ای که قرار است کالاهای خود را به فروش برسانید، تخصص دارید؟

آیا امکان فروش اینترنتی محصول وجود دارد و یا به عبارت دیگر فرهنگ خرید اینترنتی آن محصول بین مردم جا افتاده است؟

آیا کالای مورد نظر در حوزه علاقه مندی های شخصی شما قرار دارد؟

آیا حوزه ای که برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی انتخاب کرده اید، رقبای زیادی دارد یا خیر؟

به این نکته مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی توجه کنید که به خصوص با افزایش رقبا شما ح در واقع این موضوع یک اصل در تمامی کسب و کار ها است و موضوع مجازی بودن فروشگاه شما نباید از این امر غافل کند.

رقبای خود را مشخص کنید

در زمینه ی کاری که انتخاب کرده اید، چه تعداد رقیب قدرتمند وجود دارد؟ 

وضعیت نسبی این رقبا و بازدید های روزانه آن ها چقدر است؟

این سایت ها روی چه محصولاتی (مشابه کالا و خدمات شما) تمرکز دارند؟

این رقبا به طور میانگین با چه میزان هزینه پشتیبانی و نگهداری می شوند؟

مرتب کردن پانزده رقیب قدرتمند در حوزه کاری خودتان در وب + اطلاعات تحلیلی آن ها 

مشخص کردن بازار هدف

فرض کنید که حوزه پوشاک را برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کرده اید. در این صورت بازار هدف شما کدام دسته از مشتریان هستند؟ آیا به صورت اختصاصی روی فروش پوشاک خانم ها تمرکز دارید؟ آیا در زمینه پوشاک کودک فعالیت دارید؟ روی چه دسته از مشتریان تمرکز دارید؟ روی چه درجه های کیفی پوشاک فعالیت خواهید داشت و مشتریان شما با چه سطح درآمدی هستند؟

به طور کلی در مشخص کردن بازار هدف این موارد را در نظر بگیرید:

 

سن، جنس و محل اقامت مشتریان

متوسط سطح درآمد

الگوهای رفتاری مشتریان

هدف مشتریان از خرید چیست؟

بزرگ ترین مشکل آن ها چیست؟ شما چه راه حلی دارید؟

بنابراین توجه کنید که انتخاب نوع بازار هدف پس از انتخاب نوع کالا در آینده فروشگاه شما و پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی سرنوشت ساز خواهد بود.

 

تهیه طرح بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی

طراحی یک سایت اینترنتی بدون تبلیغات مانند راه اندازی یک دفتر کاری است، بدون این که برای مشتریان و بخش فروش خود طرح و برنامه ای داشته باشید! هر فروشگاه اینترنتی پس از راه اندازی نیاز به یک برنامه ی اجرایی در حوزه ی تبلیغات دارد. یکی از مهم ترین و بهترین نوع تبلیغات برای یک سایت اینترنتی بازاریابی محتوایی است.

فروشگاه اینترنتی